Dr Michał Oleszczyk


Image title

fot. Sławomir Pultyn

Michał Oleszczyk (ur. 1982) - doktor filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni. Krytyk filmowy i tłumacz, jego recenzje pojawiają się w Polsce i w Stanach Zjednoczonych, w periodykach takich jak "Kino", "Dwutygodnik" i "RogerEbert.com". Laureat nagrody im. Krzysztofa Mętraka i stypendysta miesięcznika "Polityka". W latach 2011-2013 programer i rzecznik festiwalu Off Plus Camera, którym zarządzał jako dyrektor artystyczny przy pierwszej edycji w 2008 roku. Autor książki Gorycz wygnania: Kino Terence'a Daviesa i współautor (wraz z Kubą Mikurdą) wywiadu-rzeki z Guyem Maddinem pt. Kino wykolejone. Prowadzi bloga "Ostatni fotel po prawej stronie", który został wybrany Blogiem Roku w kategorii "Kultura" w konkursie Onetu w 2010 roku. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii "Krytyka Filmowa". Członek międzynarodowego stowarzyszenia krytyków filmowych FIPRESCI oraz Koła Piśmienictwa Filmowego przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. W latach 2012-2015 działacz organizacji Polish Filmmakers NYC, promującej polskie kino w Nowym Jorku. Pracę magisterską na filmoznawstwie obronił w roku 2006 (dotyczyła ona analizy formalnej i tematycznej filmu Terence'a Daviesa "Kres długiego dnia"). Pracę doktorską, poświęconą twórczości krytycznofilmowej Pauline Kael, obronił w roku 2012.


Publikacje książkowe:
  • 2015: Boro, L’Isle d’amour: The Films of Walerian Borowczyk, edited by Kamila Kuc, Kuba Mikurda, Michał Oleszczyk, New York – London: Berghan Books. (w języku angielskim)
  • 2012: Kino: obiekt uczuć czy przedmiot badań? W dialogu z myślą filmową i twórczością Rafała Marszałka, red. Mariola Dopartowa, Michał Oleszczyk, Kraków: DopArt. 
  • 2010: Trzynasty miesiąc: Kino Braci Quay, red. Marcin Hernas, Kuba Mikurda, Michał Oleszczyk, Adriana Prodeus, Kraków – Warszawa: Korporacja Ha!art & Era Nowe Horyzonty.
  • 2009: Kino wykolejone: Rozmowy z Guyem Maddinem, współautor: Kuba Mikurda, Kraków: Korporacja Ha!art.
  • 2008: Gorycz wygnania: Kino Terence’a Daviesa, Kraków: Korporacja Ha!art.
Wybrane artykuły w pracach zbiorowych:
  • Co to są doskonałe pytania? Wokół kina lustracyjnego niepokoju [w:] Mariola Dopartowa, Michał Oleszczyk (red.), Kino: obiekt uczuć czy przedmiot badań? W dialogu z myślą filmową i twórczością Rafała Marszałka, DopArt: Kraków 2012. 
  • Cudowne, diabelskie koło. „Wrogowie” Paula Mazursky’ego [w:] Joanna Preizner (red.), Gefilte film II: Wątki żydowskie w kinie, Wydawnictwo Austeria : Kraków 2010.
  • Paul Thomas Anderson – w kolejce do panteonu [w:] Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego: Współczesność, Rabid: Kraków 2010.
  • Ken Loach – Wiedz, co popierasz [w:] Alicja Helman, Andrzej Pitrus (red.), Autorzykina europejskiego V, Rabid: Kraków 2009.
  • David Wark Griffith: Kino uczy się opowiadać [w:] Tadeusz Lubelski, Rafał Syska, Iwona Sowińska (red.), Historia kina, tom I: Kino nieme, Universitas: Kraków 2009.
  • „Skrzypek na dachu”, czyli ‘caar giduł bonim’ [w:] Joanna Preizner (red.), Gefilte film: Wątki żydowskie w kinie, Wydawnictwo Austeria: Kraków 2008.
  • Biografia i perswazja. „Kinsey” Billa Condona [w:] Tadeusz Szczepański, Sylwia Kołos (red.), Biografistyka filmowa: Ekranowe interpretacje losów i faktów, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2007.
  • Jim Sheridan — Wobec kraju ojców [w:] Alicja Helman, Andrzej Pitrus (red.), Autorzy kina europejskiego III, Rabid: Kraków 2007.
  • Peter Bogdanovich – Bezdroża kinofilii [w:] Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego: Bunt i nostalgia, Rabid: Kraków 2007.
  • Jesteśmy ciekawi… razem. Sjöman/Moodysson: oblicza i dylematy buntowników [w:] Piotr Zwierzchowski (red.), Filmowe zwierciadła Europy, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego: Bydgoszcz 2006.
  • Terrence Malick. Nieśmiertelność, której nie widzimy [w:] Elżbieta Durys, Konrad Klejsa (red.), Kino amerykańskie – Autorzy, Rabid: Kraków 2006.
  • Raz opowiada, raz nie („Stworzenia” – „Kuba z Nantes” – „Sto i jedna noc”) [w:] Tadeusz Lubelski (red.), Agnès Varda: Kinopisarka, Rabid: Kraków 2006.
  • Na tropach pewnego uśmiechu: „Znamy tę piosenkę” Alaina Resnais [w:] Marek Hendrykowski, Andrzej Szpulak (red.), Młoda krytyka filmowa –  Antologia tekstów Konkursu im. Krzysztofa Mętraka, UAM: Poznań 2003.